Werkwijze

Osteopathie is een manuele, holistische geneeswijze, die zijn ontwikkeling met grondlegger Andrew Taylor Still begon in de 19de eeuw. A.T. Still legde de focus op het herstellen van gezondheid ipv genezen van ziekte, kortom het optimaal functioneren van de mens in zijn omgeving.

Elke dag vragen wij veel van onze lichaam en geest. Wij mensen zijn dan ook bijzonder goed in het ons aanpassen en compenseren aan veranderde omstandigheden, zeker als iets niet helemaal optimaal verloopt. Op den duur kan dat veel energie en flexibiliteit kosten, wat tot gevolg heeft dat wij in onzer doen en laten beperkt worden. Uitingen hiervan kunnen bijvoorbeeld een schouderblessure of rugpijn zijn, maar ook verteringsklachten, vermoeidheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, of dat wij simpelweg niet meer ‘goed in ons vel zitten’. Dit kan veel oorzaken hebben en soms is het nodig om bepaalde dagelijkse patronen te veranderen.

In de osteopathie wordt echter het lichaam als uitgangspunt genomen, met het doel de zelf-genezende krachten te herstellen.

In onzer lichaam is constant alles in beweging (hartslag, ademhaling, bloedcirculatie, vertering, etc.) en er vinden ten allen tijden complexe uitwisselingen plaats (zenuwstelsel, hormonen, bindweefsel, lymfe, etc.). Als deze bewegingen (en uitwisselingen) beperkt worden, kan dat het dagelijkse functioneren bemoeilijken en zo kunnen klachten ontstaan. Het doel van een osteopathische behandeling is dan ook het herstellen van de vrije beweging van alle lichaamsonderdelen. Hierbij kan het gaan om een schoudergewricht, de omhulling van de lever of het op gang komen van de stroming van lichaamsvocht in een bepaalde regio.

Deze manier van werken leent zich ook uitstekend voor preventie, het voorkomen dat een klacht zo erg wordt dat een serieuze ingreep nodig is of bij onverklaarbare en terugkomende klachten. Ook kan Osteopathie heel nuttig zijn als ondersteuning bij reguliere therapieën als bijvoorbeeld herstel na een operatie, het beter verwerken van medicatie of het verlichten van chronische klachten.